Brief van baby naar de locatiemanager

Lieve mevrouw die door de gang rent,

Ik ken je niet zo heel goed, maar ik zie je soms wel. Als ik nieuwsgierig door het raampje van de deur gluur, zie ik je voorbij lopen. Ik zou je heel graag beter willen leren kennen en ik wil je heel graag vertellen hoe ik me nog tevredener en gelukkig zou kunnen voelen bij jullie.

Wist je dat ik soms denk dat je een vliegtuig bent. Want je vliegt bijna door de gangen. Soms schrik ik hiervan. Het gaat zo snel, dat mijn ogen automatisch groter worden. Opeens zie ik je niet meer en ik voel een naar gevoel in mijn buik. Zonder dat ik het door heb, begin ik opeens heel hard te huilen. Gelukkig komt de lieve Patricia eindelijk naar me toe, want ik dacht toch echt dat ik helemaal alleen was. Ik ben blijkbaar niet de enige, want mijn andere vriendjes en vriendinnetjes beginnen ook opeens te huilen. En dat voelt zo naar. Ik voel gewoon hun verdriet, alsof het die van mij is. Ken je dat?

Gelukkig heeft Patricia mij getroost en heeft ze, na al het gedoe, alle tijd voor ons. Met gedoe bedoel ik dus het gehuil van de andere baby’tjes. En ik weet niet wat er met Patricia was, maar die was vooral aan het praten tegen Maud. Ze leek wel boos. Ik hoorde haar iets zeggen van; ‘Hoe redden we het vandaag nou zonder inval. Ik loop zo echt naar Yvonne toe, om te zorgen dat er iets geregeld wordt.’ Toen pas begreep ik dat jij waarschijnlijk Yvonne heet.

Dus Yvonne, nadat Patricia heerlijk met ons geknuffeld had, was ze opeens weg. De deur knalde net iets te hard dicht. Voordat ik weer kon beginnen met huilen, was ze gelukkig al weer terug. Wat is dat toch een fijn gevoel, om niet alleen te zijn.

Maar ik was niet al te lang blij. Want opeens gaat de deur open en kom jij binnen. Je zegt (nou ik denk dat je het zei, want je ging zo snel dat ik je nauwelijks kon verstaan en voordat ik het wist was je al weg) dat er zo meteen iemand aan komt. Je zou denken dat dit rust geeft he, maar eigenlijk is Patricia helemaal niet rustiger. Zij gaat ook vliegen. Opeens noemt ze naar Maud wat ze allemaal nog meer moet doen. Ze zegt zo iets van; ‘moeten we ook nog Keet (zo heet ik) observeren’. Nou weet ik niet wat dat is, maar het lijkt me niet goed. Aangezien mijn vertrouwde mama’s hier (ik weet niet hoe ik ze anders even moet noemen) er alleen maar drukker van worden. Ze kijken ook zo boos. En dat bevalt me niet.

Opeens merk ik dat ik ontzettend moe ben (en eigenlijk ook boos en verdrietig en een beetje bang, want ik snap er allemaal niets meer van). Ik kan niet anders dan op het krijsen zetten en ik wil zo graag even alleen liggen in de slaapkamer. Nu maar hopen dat daar geen andere kindjes liggen.

Hèhè, ik heb even twee uur bijgetankt. Ik voel me weer een beetje de oude (of nou ja, de jonge). En ik heb er ook over zitten na te denken. Misschien vind je me wel een zeurpiet, dat ik dit allemaal zeg en hier last van heb. Maar ik zou het zo fijn vinden als het rustiger is. Ik kan er ook niets aan doen, dat ik zo snel van slag ben. Misschien wel om de allerkleinste dingen, maar die voelen voor mij zo immens groot.

Ik zou je dolgraag willen vragen om het wat rustiger aan te willen doen. eigenlijk zou ik wel eens de tijd willen hebben om je beter te leren kennen. Kom gerust een keertje bij me zitten. Dan schrik ik me misschien niet elke keer een hoedje.  Wanneer heb je daar tijd voor? Of beter gezegd; ‘wil je daar als eerste tijd voor maken?’ Dat maakt mij echt tevredener.

Als laatste wil ik ook echt even kwijt dat ik sterk het gevoel heb (en mijn gevoel klopt meestal), dat als jij wat rustiger loopt, rustiger praat, niet van alles vraagt aan Patricia en Maud, dat zij ook rustiger worden. Ik kan er niets aan doen, maar ik word soms gewoon onrustig van hen. Het is zoveel fijner als zij helemaal zen zijn. Dan voel ik me dat ook. Misschien als jij helemaal ontspannen bent, dan voelen zij dit ook.

Lieve lieve Yvonne. Ik zie je altijd heel hard werken. Ik voel dat je alles doet om het mij (en alle andere vriendjes en vriendinnetjes), alle lieve leidsters en zelfs onze papa’s en mama’s het beste te gunnen. Maar wat ik me afvraag is of je jezelf ook een beetje ontspanning gunt?

Ik zou dat in ieder geval heel fijn vinden. Want als jij meer ontspant en meer de tijd hebt om bij Patricia en Maud te zijn, misschien mij wat beter te leren kennen, dan ontspannen we allemaal meer.

Alvast super bedankt!

Groetjes,

Keet

 

De sleutel voor gemotiveerde teams in de babyopvang

Je hebt van alles geprobeerd om er voor te zorgen dat je team op en top gemotiveerd is voor de kwaliteitsslag in de babyopvang. Maar niets heeft tot nu het gewenste resultaat. In dit blog lees je dat wat de missing link is en hoe je hiermee de basis legt voor gemotiveerde teams.

Stel je eens voor dat al je medewerkers continu een rustige omgeving bieden, liefdevolle aandacht aan de baby’s geven en zorgen dat zij volop ontwikkelen. Zij hebben de tijd en de ruimte om vanuit hun hart met de allerkleinsten te werken.

Vind je dit te mooi om waar te zijn?

De praktijk is weerbarstig. Je hebt te maken met medewerkers die niet zo gemakkelijk gemotiveerd zijn voor de pedagogische groei die jij voor ogen hebt. Ze zitten, ondanks alle goede intenties, vaak overvol. Zij worden ook opgeslokt door al het moeten en raken soms beklemd in alle to do’s, die naast de aandacht voor de baby’s en de rest van de kinderen moet gebeuren. Dit begrijp je helemaal. Niet voor niets, dat je ook al verschillende maatregelen hebt getroffen om de medewerkers te motiveren, zoals; een leuke studiemiddag, een cursus voor babyleidsters, extra uren om achterstallig onderhoud in te halen en extra inzet door huishoudelijk hulp om de medewerkers te ontzien.

Helaas hebben deze maatregelen geen zin, als jij nauwelijks te zien bent voor je team. Natuurlijk wil je wel beschikbaar zijn voor je team. Je wilt iedere dag tijd nemen om in alle rust te investeren in je team.

Maar je bent zo druk met al je to do’s en de waan van de dag. Je ervaart een hoge werkdruk. Het ene moment wordt je opgeslokt door ongeplande ouderrondleiding, de andere keer loopt je mailbox over en een ander moment moet je inval regelen of zelf invallen om dat een teamlid ziek is.

Hoe krijg je het dan voor elkaar om gemotiveerde teams te krijgen?

Zij hebben jou nodig om te willen groeien op pedagogisch gebied. Simpelweg, omdat zij ook opgeslokt worden door de waan van de dag en de immense werkdruk. Zij verlangen naar jou beschikbaarheid, naar rustmomenten waarin jij volop tijd investeert in hen.

Dat betekent dat jij het roer om mag gaan gooien. Ondertussen weet je wel dat ontspannen werken ontzettend belangrijk is voor de pedagogische groei. Maar het gaat erom dat je het nu ook echt iedere dag gaat DOEN. Jij mag de moed gaan verzamelen (misschien wel tegen de hele stroming van je locaties in), om echt te kiezen voor ontspannen werken. Als jij dit doet, dan ‘besmet’ je anderen hier ook mee. Dat is wat er nodig is in de babyopvang. Weg met die stress, wat funest is voor de baby’s. We mogen de ontspanning echt gaan omarmen.

Dat betekent dat je wellicht weerstand gaat krijgen. Van je team, omdat ze eigenlijk willen dat je brandjes blust. Van je manager, omdat zij (of hij) wil dat het beleid klopt en aan de wet- en regelgeving gedaan moet worden. Om goed om te gaan met die weerstand, heb je geloof, zelfvertrouwen, durf, moed en power nodig.

Dat gaan we je geven! Tijdens het manager boost event op 19 maart. Zet jij het vast in de agenda?!

Het is ontzettend mooi dat jij een ambitieuze doener bent. Daar ligt de sleutel voor gemotiveerde teams. Durven doen!

Ga jij het durven? Laat het ons weten!

Hoe maak ik tijd om beschikbaar te zijn voor mijn team

Ondanks dat je weet dat beschikbaar zijn voor je team essentieel is voor de pedagogische groei die jij voor ogen hebt in de babyopvang, lukt dit je niet. Je bent zo ontzettend druk, dat je helemaal geen tijd hebt om je team te observeren of te coachen. Lees in dit blog hoe je wel tijd maakt.

Rennen, vliegen en doorgaan
Herken jij dit ook als pedagogisch coach, -specialist, senior of pm’er met extra verantwoordelijkheden?  Taken zoals het beantwoorden van je mail, het ingaan op vragen van je team, de in- en uitloop als je op kantoor zit, regelen van vervanging, wijzigingen in het rooster en andere organisatorische zaken vergen veel tijd en energie. Het zorgt ervoor dat je vaak aan het rennen en aan het vliegen bent, met als gevolg: geen tijd om eens rustig op de groepen langs te gaan.

Andere prioriteiten stellen
Als we ontzettend druk zijn, dan zijn we geneigd om eerst onze grote to do lijst af te werken. We kunnen je uit de droom helpen; deze is nooit af. Als je altijd begint met achter je computer duiken, je mail afwerken, naar een afspraak vliegen, een rondleiding doen of iets anders wat belangrijk en urgent lijkt te zijn, dan heb je nooit de rust en de tijd om beschikbaar te zijn voor je team.  Er zijn voor je team lijkt op korte termijn namelijk nooit urgent, maar is wel ontzettend belangrijk. Het is dus de kunst om je prioriteiten anders te stellen. Begin je dag met wat je heel belangrijk vindt, maar wat niet perse urgent is, zoals met oprechte aandacht langs gaan op alle groepen.

maak tijd voor je team

Echt de tijd voor mijn team
We horen je bijna denken; Dat gaat toch helemaal niet op mijn werk. Een dag verloopt meestal super chaotisch. Hier komt de kunst van het omdenken. Als je chaotisch begint, dan eindigt het ook chaotisch. Als je met rust begint voor je team, dan is de kans heel groot dat je ook rustig eindigt. Maak de pedagogiek dus weer prioriteit nummer één en start de dag met er zijn voor je team!

Nu ik mijn dag start met bewust te tijd te nemen voor mijn collega’s, heb ik gedurende de dag meer tijd om mijn andere to do’s af te werken. Daarnaast merk ik dat, door mijn prioriteiten om te draaien, ik veel meer rust in mijn hoofd heb. Ik voel me niet schuldig dat ik niet langs geweest ben op de groep. Daarbij merk ik ook dat mijn team veel minder bij me langs komt, als ik ze aan het begin van de dag met alle aandacht gedag heb gezegd.’

Wil jij er iedere dag aan herinnert worden, dat je wil starten met er echt te zijn voor je team? Download dan hier de pedagogische prioriteiten planner.

Motiveer je team voor verplichte bijscholing babyopvang

De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur.  Hoe zorg jij als (locatie)manager of pedagogisch coach ervoor dat je team vol enthousiasme deze nieuwste pedagogische inzichten tot zich willen nemen en goed gaan uitvoeren?

Waarom bijscholing? 

Net zoals wij, ben jij er waarschijnlijk ook van overtuigt dat de babyopvang in Nederland een kwaliteitsboost kan gebruiken. Hoe waardevol zou het zijn als de baby’s in de Nederlandse kinderopvang geen overmatige stress meer ervaren, maar eenvoudig ontspannen en opgeladen zijn. Hoe mooi zou het zijn als alle PM’ers het plezier, de tijd en de energie voelen om continu sensitief responsief te reageren naar de baby’s. Wij vinden het ontzettend mooi dat er extra tijd en geld geïnvesteerd gaat worden om te zorgen dat we de pedagogische kwaliteit in de babyopvang tot een top niveau gaan brengen.

Merk jij dat je alles op alles wilt zetten om je team mee te nemen in deze nieuwste pedagogische ontwikkelingen? Wil jij ook dolgraag dat de PM’ers hun pedagogische kwaliteiten optimaal inzetten? Simpelweg, omdat jij het allerbeste wilt voor de baby’s en omdat je weet dat investeren in de eerste prille jaren van essentieel belang is.

De valkuil is om hier als (locatie)manager of pedagogisch coach in alle gedrevenheid te snelle stappen in te gaan nemen.  De kans is groot dat je, ondanks je gebrek aan tijd, al hebt gekeken welke cursussen het beste aansluiten bij de visie van je organisatie. Je hebt nu al zin om deze nieuwe kennis op te nemen en de pedagogische groei in je team te gaan zien.

Verplicht?! 

Echter, het nemen van te snelle stappen voor je team, zorgt vaak voor weerstand. Het feit dat jij zo enthousiast bent, wil nog niet zeggen dat je team hier meteen om staat te springen. Dat bekent niet dat je team het niet wilt, maar dat de weg ernaartoe te snel gaat. Het verplichte karakter krijgt dan een te grote lading en de motivatie om op pedagogisch gebied te ontwikkelen komt dan niet vanuit intrinsieke motivatie.

Het woord ‘verplicht’ heeft een grote negatieve lading. Je kunt je vast wel voorstellen hoe jij het vindt als jij iets moet doen. Niet omdat je het zelf nou zo graag wilt, maar simpelweg omdat het moet. De kans is groot dat je de verplichting dan wel na komt, maar met tegen zin.

Dit is precies wat er ook gebeurd bij medewerkers die voelen dat ze de ‘verplichte’ bijscholing moeten gaan doen. Zij willen dolgraag gezien en gehoord worden. Hun stem en behoeften in bijscholing is van essentieel belang.

Het willen van pedagogische bijscholing

Wij nemen aan dat jij de bijscholing voor je team niet alleen maar wil afvinken, omdat het moet. Je wilt dit waarschijnlijk wel doen, omdat je het belangrijk vindt om mee te gaan met de nieuwste pedagogische ontwikkelingen. Hoe fijn zou het zijn dat al je teamleden net zo enthousiast zijn voor deze mooie bijscholingskansen?

 De kunst is om het verplichte kader niet als verplicht te laten voelen, maar als iets wat iedereen vanuit intrinsieke motivatie omarmt. En dat kan! Het kost ‘alleen’ tijd. Tijd is nou net iets, waarvan je vaak het gevoel hebt dat je dit tekort komt. Maar het investeren in deze tijd voor aandacht voor de behoeften van je team, betaald zich later dubbel en dwars terug. Simpelweg, omdat je team dan wil verbeteren.

Wil jij meer weten hoe je ervoor zorgt dat je team enthousiast en gemotiveerd is voor pedagogische bijscholing in de babyopvang? Boek dan onze GRATIS online lezing, op 20 februari om 20.00uur.

Ontspannen werken is de sleutel tot succes voor de beste babyopvang

Iedereen wil dat de babyopvang flink in kwaliteit stijgt. Er worden verschillende maatregelen genomen en talloze cursussen ter bevordering van de pedagogische kwaliteit gegeven. Maar leidt dit wel tot het juiste resultaat? Lopen we niet te hard van stapel? In dit blog lees je dat ontspannen werken de eerste maatregel is voor kwalitatieve babyopvang.

Een aantal jaar geleden werkte ik in de jeugdzorg. Een meisje die ik daar ben tegen gekomen, verscheen gisteren weer op mijn netvlies. Het meisje van 12 jaar had al zoveel heftige dingen in haar leven mee gemaakt. Ik zie haar nog in de schoolbanken zitten; met een bleek gezicht zat ze stilletjes voor zich uit te staren. Alles wat gezegd werd in de klas, leek niet helemaal binnen te komen. De leerkrachten haalden alles uit de kast om ervoor te zorgen dat ze de nodige kennis op zou kunnen nemen. Maar ondanks het harde werken van hen, lukte dit niet. De conclusie was dat ze waarschijnlijk nog zo gestrest was door alle gebeurtenissen, dat ze nog niet leerbaar was. Het doel van het onderwijs was niet langer het aanleren van nieuwe kennis, maar het bieden van een veilige omgeving, waar ze zich enigszins kon ontspannen. Naast mijn praktijkervaringen, blijkt ook uit onderzoek dat stress het leren remt.  Hoe meer stress, hoe meer cortisol je hersenen aanmaken en hoe minder goed je dingen kunt onthouden.

Of je het nu hebt over jeugdzorg, onderwijs of babyopvang, het vermogen tot leren en ontwikkelen wordt beïnvloed door (ont)spanning. Toch wordt deze kennis nog te weinig toegepast in de ontwikkelingen binnen de babyopvang. Ik zie dat er talloze cursussen worden ingezet om de pedagogische kwaliteit van de babyopvang te versterken. De Pm’ers leren bijvoorbeeld hoe ze sensitiever responsiever kunnen reageren naar de baby’s toe. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hier nog te vaak een gebrek aan is binnen de kinderopvang.

Hebben deze cursussen wel het gewenste effect? Uit onderzoek blijkt dat het effect tot nu toe uitblijft. De leerstof blijkt amper te beklijven. Een hele plausibele reden hiervoor is dat de werkdruk hoog is. Hierdoor is er geen tijd is om het geleerde toe te passen, te bespreken, te borgen en te implementeren. De kennis zakt op deze manier weg.

We willen in de sector zo graag vernieuwen en verbeteren dan we tien stappen te snel gaan. Ik kan niet anders dan de conclusie trekken, dat we eerst moeten investeren in ontspanning op de werkvloer. Ontspanning is de basis om te leren. Dit geldt voor pm’ers, maar net zo goed voor de baby’s en voor jou als (locatie)manager of pedagogisch coach.

Als (locatie)manager of pedagogisch coach heb jij een voorbeeldfunctie. Als jij nauwelijks ontspant, dan zullen anderen in jouw werkomgeving dit ook niet snel doen. Welk voorbeeld geef je als je altijd druk bent? Wat voor effect heeft het op jouw ontwikkeling als je jezelf nooit rust gunt en non-stop doorwerkt? Je denkt misschien dat je effectief bezig bent, maar het tegendeel is waar. Je put jezelf uit en creëert een stressvolle omgeving.

Je creëert een ontspannen omgeving, door eerst de blik naar jezelf te werpen. Als jij ontspannen bent, dan heb je ook tijd en ruimte om er meer voor je team te zijn. Als zij zich gezien voelen, door jou, kunnen zijn er ook meer zijn voor de baby’s.

Kortom, je kunt vandaag al beginnen met het verbeteren van de pedagogische kwaliteit, door zelf met meer ontspanning te werken. Je besmet je team daar vanzelf mee, als jij die ontspanning helemaal van top tot teen uitstraalt. Zo ziet je team hoe jij dat doet en dat willen zij dan ook. Hoe mooi is dat! Want dan kunnen zij ook die ontspannen omgeving aan baby’s aanbieden, die zo ontzettend hard nodig is.

De tip die jij vandaag al kunt gaan doen;

Start de dag met team-time. Neem de rust om tijd te besteden met je team. Zo voelen zij zich gehoord en gezien, waardoor zij ook rustiger worden naar de baby’s.

Ga het vooral uitproberen en ontdek wat het oplevert. We kunnen je nu al wel vertellen dat het een hele uitdaging wordt. Omdat je continu getriggert wordt om toch weer met een super snel tempo (en wellicht gestrest) te werken. Het is een hele kunt om dag in en uit, als enige, te kiezen voor ontspannen werken. Je gaat tegen de stroming in. Je kiest voor rust, terwijl de anderen voor hard werken gaan.

Om te voorkomen dat je daar heel onzeker van wordt. Willen we je uitnodigen bij het manager boost event op 19 maart! Voel en kijk maar of dit bij je past en je op zoek bent naar die inspiratie, tools en powerboost om het ontspannen werken te integreren in de babyopvang.