Baby als koning

De klant is koning, maar zijn dit binnen de babyopvang nou de ouders of de baby’s? Als we de baby’s op nummer 1 zetten en echt vanuit hun belang handelen dan hebben ook ouders er profijt van (en de kinderopvang zelf!). In dit blog geven we je inzicht en praktische tips hoe we aan de hand van de wenperiode, de babyopvang in kwaliteit verbeteren.

Oppascentrale

Natuurlijk weten we dat kwalitatief goede kinderopvang van ontzettend grote meerwaarde is voor de ontwikkeling van kinderen. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat we uitgaan van het belang van het kind. Dat betekent dat we een kindgerichte benadering hebben en uitgaan van de rechten van het kind, dus ook van baby’s. Toch is het nog heel vaak zo dat in de praktijk de kinderopvang als oppascentrale ingezet wordt en we uitgaan van het belang van ouders. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of het goed is dat een baby, al vanaf 10 weken, 5 dagen in de week van 7:30 tot 18.30 naar de opvang gebracht zou kunnen worden. Is dit in het belang van baby’s, van ouders, of zelfs van de werkgevers? Iedereen weet intuïtief (en het blijkt ook uit onderzoek) dat hier het antwoord nee op is. Maar niet getreurd, want we kunnen als kinderopvang zelf ook het e.e.a. veranderen om van oppascentrale te veranderen in een ontwikkelingsplek voor baby’s.

Gebruiksaanwijzing voor baby’s

Het kost ouders logischerwijs vaak tijd en aandacht, om de gebruiksaanwijzing van hun baby’tje te ontdekken. Het duurt vaak even voordat ouders aanvoelen hoe ze sensitief op de specifieke signalen van hun baby kunnen reageren. Als ouders hun kroost dan naar het kinderdagverblijf brengt kan er nog veel beter gebruik gemaakt worden van deze kennis en kunde.

Stress baby

Daarnaast blijkt dat als moeders sensitief goede zorgen bieden, dat de stress van hun baby’s op het kinderdagverblijf hoger is. Dat klinkt vreemd, maar dit is eigenlijk heel logisch. Baby’s zijn namelijk gewend aan de liefdevolle aandacht, die ervoor zorgt dat ze hun stress leren reguleren. Deze aandacht krijgen ze vaak niet in die mate op het kinderdagverblijf.
“Pleun huilt altijd zoveel, die is thuis ook gewend om altijd getild te worden.”
Vaak wordt dan de conclusie getrokken dat de liefdevolle zorg die ouders bieden, niet geboden kan worden op de groep. Maar is dit niet een te snelle conclusie?

Wenperiode

We kunnen veel beter gebruik maken van de gebruiksaanwijzing die ouders hebben ontdekt door de wenperiode op een andere manier te benutten. Over het algemeen worden er 2 tot 3 wenmomenten afgesproken, waarbij ouders eigenlijk nauwelijks op de groep zijn. Wat zou er gebeuren als je ouders echt mee laat lopen?
Uit ervaring weten we dat dit voor veel meer rust zorgt bij ouders zelf, want ze hoeven hun kindje niet opeens achter te laten. Het verminderd dus de onzekerheid en stress (wat funest is voor de baby’s) bij ouders.
De pm’ers op de groep kunnen daarbij de ouders ook nog eens op het moment zelf, tips geven hoe ze hun baby thuis vast kunnen helpen met het wennen op een kinderdagverblijf.
De baby wordt er ook rustiger van, want de overgang van thuis naar de opvang is veel minder groot. Een groot voordeel is dat de pm’ers kunnen leren van de signalen die ouders oppikken van hun baby en hoe ze hier op inspelen. Ze kunnen de ouder observeren en bevragen en zo gebruik maken van de kennis en kunde die ze hebben over hun baby. We horen je bijna denken; ‘Maar hier hebben ouders geen tijd voor.’ Vanuit hier komen we weer op het punt; Zijn de ouders koning, of is de baby koning? Hoe krachtig sta jij als kinderopvangorganisatie als je in theorie en praktijk het belang van baby’s echt vooropstelt!
Wil jij ervaren hoe we de babyopvang kwalitatief kunnen verbeteren? Kom dan naar het congrestival Out of the BOX; op 10 november!

Ontstress de baby’s

Uit onderzoek blijkt dat baby’s veel stress ervaren in de kinderopvang. We kunnen dit verminderen, door zelf meer te ontspannen tijdens het werk. Verminder de stress van de baby’s en begin bij jezelf.

Stress bij baby’s

Het fysieke stresssysteem bij jonge baby’s is nog niet af. Zij kunnen nog heel snel van slag raken en zijn totaal afhankelijk van volwassenen om hen heen. Ze schreeuwen en huilen het uit; ‘Help mij!’ Als baby’tjes bijvoorbeeld niet direct getroost worden zijn ze oprecht in paniek. Baby’s staan nog helemaal open voor alle indrukken, dus ook voor de gevoelens van stress bij anderen om hen heen.
‘Je hebt weleens van die momenten, dat bijna alle baby’s huilen. Het lijkt wel of ze elkaar aan steken.’
Dit ‘samen huilen’ komt omdat de baby’s het horen en zien van deze stress, als hun eigen stress ervaren. Je kunt je dus wel voorstellen, dat als we als professionals gestrest zijn, dat dit een enorme invloed heeft op de baby’s.

Stress bij PM’ers

Uit de praktijk weten we dat PM’ers, regelmatig gestreste dagen hebben. ‘Maar wat heeft mijn stress dan voor invloed op de baby’s op de groep?’, zal je denken. Voor ons is een verhoogd niveau van stress, zo normaal, dat we niet eens meer merken wat voor invloed dit op onszelf en onze omgeving heeft. Gedurende de dag moet er naast de verzorging ook veel taken gedaan worden, er wordt veel heen en weer gelopen of in en uit gelopen. We zien veel PM’ers heel druk met de randvoorwaarden en het echt spelen met kinderen en zitten op de grond is een grote uitdaging.

Ontstress je team!

De manager, senior of pedagogisch coach heeft al helemaal veel op zijn/haar bordje liggen. Veel verschillende taken met allemaal een hoge prioriteit. Het is niet voor niets dat de rustchallenge die wij georganiseerd hebben zo populair was.
Een dag verloopt vaak van zomaar even in en uit de babygroep lopen om informatie uit te wisselen met de pm’ers dan even later nieuwe ouders rondleiden. Daarna bel je de babygroep over rooster/inval. Het oplossen van een niet goed sluitend hekje, je loopt nog even langs de babygroep om te vertellen dat dit zo snel mogelijk geregeld wordt.
Dit zijn allemaal goedbedoelde acties, maar wel een bepaalde mate van stress door heen sijpelt. Dit alles is extra afleiding voor de PM’er. Daarnaast kan het ook nog zijn dat de baby’tjes je gevoel van verhoogde stress ervaren als je binnenkomt. Ieder signaaltje kunnen baby’s oppikken, hun systeem staat nog wagenwijd open. Met als gevolg dat jouw stress en die van de pm’ers, ze als hun eigen stress ervaren.

Rustmomentjes

De kunst is dus om bij jezelf te beginnen. Niet voor niets zeggen ze in het vliegtuig dat je eerst zelf een zuurstofmasker op moet doen, voordat je een kind of een ander helpt. Zorg goed voor jezelf, creëer je eigen rustmomentjes en ontspan. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, omdat we zo gewend zijn om hard te werken.
Maar wil je een zorgen dat je baby’tjes in jouw opvang minder stress en meer ontspanning ervaren, begin dan bij jezelf. Het helpt om jezelf eens de vraag te stellen; Wanneer ben ik gehaast, hoe gedraag ik me dan? Dit kun je ook aan je collega’s vragen. Je houding, je intonatie, je stemvolume etc, zijn vaak anders als je gehaast of gestrest bent. Verandering begint bij bewustwording. Haal op die momenten eens bewust diep adem. Dat klinkt echt te simpel voor woorden en dat is het ook. Het is alleen de kunst om het ook te doen. Een andere tip is om iedere dag een ontspanactie voor jezelf te doen. Bedenk je eens wat op je werk ontspanning geeft. Zet bijvoorbeeld eens een ontspannen muziekje op, een geurkaarsje of een mooie foto/poster. Herinner jezelf dat ook jij recht hebt op ontspanning gedurende je werkdag. Je krijgt vanuit ontspanning juist meer gedaan of je levert kwalitatief beter werk.
Een bijkomend voordeel is dat je de medewerkers die bij jou op kantoor in en uit lopen direct een trigger tot ontspanning meegeeft. Weet jij waar je team van ontspant gedurende de dag?

Emotionele rek en strekoefeningen voor baby’s

We weten allemaal dat hechting voor baby’s van essentieel belang is. Wil je dat de pm’ers de basis hiervoor leggen, is het ook nodig dat jij ze als manager die liefdevolle aandacht geeft. Een aantal tips lees je in dit blog.

Rek en strekoefeningen met de baby’s

Voor het hechtingsproces is het belangrijk dat we goed zijn afgestemd op de behoeften van baby’s. Voordat ze 9 maanden zijn is het daardoor belangrijk dat zowel ouders, als medewerkers op het kinderdagverblijf emotionele rek- en strekoefeningen doen met baby’s. Je stretcht als het ware de hechtingsspier, zodat ze daarna nog meer geïnteresseerd raken in menselijk contact. Dit zijn intuïtieve handelingen die iedereen eigenlijk automatisch doet. Je troost als een baby huilt, je lacht terug als een baby lacht en je reageert als een kleintje begint te brabbelen. Het baby’tje krijgt dan het gevoel; ‘He ik word gezien, ik doe er toe.’
Hoe kun je al deze rek- en strek oefeningen doen als jezelf het gevoel hebt dat je niet word gezien of er niet te doet?

Behoefte aan verbinding met je team

We merken steeds weer dat de medewerkers in de kinderopvang vaak onzeker zijn.  Ze krijgen veel kritiek te verduren. Ze worden niet altijd gezien in hun talenten en kwaliteiten. Door de drukte van hun managers, pedagogisch coaches en -specialisten krijgen ze niet altijd die aandacht die ze nodig hebben om tot volledige bloei te komen. Want hoe vaak neem jij als manager, pedagogisch coach of -specialist de tijd en de ruimte om samen met ze te lachen, er te zijn als het niet zo lekker loopt, of simpelweg de tijd te nemen om uitgebreid, met volle aandacht een praatje te maken. Het is vanuit dit perspectief dan heel logisch dat het voor de pm’ers een grote uitdaging is om aan de behoefte aan verbinding te voldoen, als ze hier zelf in hun werk een tekort aan hebben.

Even tussendoor

We weten dat het contact tussen de luier verschoningen en de flessen door van essentieel belang is voor de behoefte aan verbinding. Maar we vergeten deze liefdevolle aandacht te geven aan onze teams. Er is dan vaak wel even vluchtig contact, of momenten van vergadering of kindbespreking. Maar juist de waardevolle momenten tussendoor, zijn van essentieel belang.
Dit wordt vaak vergeten, omdat teams wel draaien. Ze vragen niet om hulp en redden het wel. Daarbij is het een uitdaging om in alle drukte je team ook nog aandacht te geven. Dat schiet er vaak bij in. Maar eigenlijk zouden de rek- en strekoefeningen met je team op nummer 1 moeten staan. Willen we de babyopvang in kwaliteit verbeteren dan zouden we iedere dag bewust een rek- en strekoefening moeten doen met de teamleden. Hiervoor heb je tijd nodig en energie nodig. Doe de test en bekijk hoeveel energie jij hiervoor hebt!

Rek- en strekoefeningen met je team

Start bijvoorbeeld iedere dag met een bewuste rek- en strekoefening voor je team. Door iedere dag je team echte tijd en aandacht te geven, zet je de pedagogiek en daarmee de kwaliteit op nummer 1. Dit kan simpelweg door vaker op de groepen langs te gaan. Dan hebben we het niet over vluchtig contact, waarbij we alleen informatie uitwisselen. We doelen wel op echte aandacht, helemaal aanwezig zijn. Heb je hier geen tijd voor? Dan is het de kunst om hier tijd en aandacht voor te maken. Een handige tools, is de pedagogische prioriteiten planner, die je hier kunt downloaden. En wil je meer nog meer tips hoe je vanuit je team de babyopvang kan versterken? Kom dan naar het congrestival op 10 november.

HarT werken in de babyopvang

hart werken babyopvang

Je leest vaak dat de kwaliteit van de baby opvang te wensen overlaat. Er worden een aantal maatregelen ingezet om de kwaliteit te verbeteren, maar we gaan voorbij aan de kern van het probleem. Dit blog geeft inzicht in waarom vanuit je harT werken de beste investering is.

Zelfvertrouwen

Nog meer cursussen die gevolgd moeten worden om de kwaliteit te verbeteren in de babyopvang is niet de oplossing! Wij zien dat de input alleen gericht op het hoofd, mensen eerder onzeker maken en het gevoel geven dat ze niet goed genoeg zijn. We moeten juist meer investeren in het hart dan in het hoofd, want van nature voelen we namelijk allemaal aan wat baby’s nodig hebben. We kunnen haarfijn inspelen op de behoeften van baby’s. Het maakt daarin echt niet uit of je mbo of hbo geschoold bent.

Hard werken of harT werken?

Hard werken staat gelijk aan: zwoegen, zweetdruppels op je voorhoofd, snel handelen, veel gedaan krijgen in een korte tijd, multitasken, in je hoofd van alles moeten, lange to-do lijsten.
HarT werken is vanuit een flow, rustig handelen, 1 voor 1 de dingen doen en tijd nemen voor overgang van de ene taak naar de andere, plezier, afgestemd zijn op de ander (of de groep), moeiteloosheid en aanwezig zijn.

We zien heel erg vaak dat er hard gewerkt wordt in de kinderopvang terwijl met harT werken je evenveel gedaan kan krijgen en ook nog energie overhoudt aan het einde van de dag. Waar kies jij voor?

Een voorwaarde voor het werken vanuit je harT is dat je de (innerlijke) rust hebt en tijd neemt om te voelen. Je stelt jezelf, net als een baby, open voor het opvangen van signalen. We kunnen allemaal merken aan een ander of hij/zij lekker in haar vel zit of moe is. Pas als we de signalen opmerken kunnen we sensitief reageren op de behoeften van de baby’s. In deze (prikkelrijke) tijd waarin onze snelheid van handelen hoog is wordt het steeds moeilijker om stil te staan en bewust alles in je op te nemen zonder er gelijk iets mee te doen. Het vraagt echt een andere houding en overtuiging om vanuit je harT te werken ipv hard te werken.

Geef je team de ruimte om vanuit hun hart te werken

Als pedagogisch coach, -specialist of manager kun je je team de ruimte geven om vanuit hun hart te werken. Door bijvoorbeeld te laten merken dat je het enorm waardeert als pm’ers op de groep zitten en ‘niets doen’. Luieren, snoezelen of knuffelen wordt (door de pm’ers) vaak ondergewaardeerd. Dit is doodzonde, want deze aandacht vanuit het hart is waar kinderen (en hun hersenen) van groeien. Een mooie oefening die jij hen kunt geven is door tijdens het zitten op de grond de vragen te beantwoorden; Noem 5 dingen die je ziet, 5 dingen die je hoort, 5 dingen die je voelt. Download hier de poster, zodat je die op de locatie op kunt hangen. Je triggert zo de pm’ers om hun zintuigen, net zoals bij de baby’s het geval is, helemaal open te zetten. Je zult zien dat ze veel beter in staat zijn om aandacht te hebben voor de signalen die baby’s afgeven. Dat kun je dan vervolgens terugkoppelen in een pedagogische vergadering.

Creëer zelf de rust voor pedagogische groei 

Nog mooier; doe zelf de oefening. Jij kunt in jouw drukke baan ook wel wat rust gebruiken. Dit is niet alleen fijn voor je zelf, maar essentieel voor de pedagogische groei in je team. Als jij voornamelijk aan het rennen en aan het vliegen bent, dan ben je vaak onvoldoende met je hart beschikbaar voor je team. Terwijl, als jij vanuit rust werkt, dan zorg je voor die verbinding met je team, die nodig is voor de pedagogische groei die jij voor ogen hebt. Wil jij ontdekken hoe? Lees dan de managementroman; Pedagogische groei vanuit rust!

 

Hoe creëer ik rust om beschikbaar te zijn voor mijn team?

werkdruk kinderopvang

Je bent ontzettend druk. Je bent continu bezig met regelzaken, het blussen van brandjes en opgaan in de hectiek van de dag? In dit blog lees je hoe jij de rust creert om beschikbaar te zijn voor je team.

Ik word vaak opgeslokt door de waan van de dag en heb nauwelijks tijd voor de pedagogische kwaliteit, laat staat om met volle aandacht langs te gaan op de groepen”, aldus manager.

Rennen, vliegen, opstaan en weer doorgaan

Herken jij dit ook als pedagogisch coach, -specialist, senior of pm’er met extra verantwoordelijkheden?  Taken zoals het beantwoorden van je mail, het ingaan op vragen van je team, de in- en uitloop van je kantoor, regelen van vervanging, wijzigingen in het rooster, en andere organisatorische zaken vergen veel tijd en energie. Het zorgt ervoor dat je vaak aan het rennen en aan het vliegen bent.  Met als gevolg dat je eigenlijk niet eens de rust hebt om dat te doen waarin jij voelt dat je team op dit moment nodig heeft. Zoals het langs gaan op de groepen, oprecht gedag zeggen, het observeren of coachen van je team. 

Rusttekort

We willen vaak te veel in een te korte tijdspanne. Met als gevolg dat je je gehaast en licht gestrest voelt. Vergeet jij bijvoorbeeld ook om echt pauze te nemen, tijd te nemen voor je lunch of drinken te halen? Op momenten dat je het gevoel hebt van te weinig tijd krijgen de meeste mensen de neiging om allerlei taken tegelijkertijd te doen. Ik ga bijvoorbeeld sneller praten, sneller lopen en harder tikken op mijn toetsenbord, eten achter de computer. Maar eigenlijk houden we onszelf voor de gek. Er is geen tijd tekort, er zit altijd 24 uur in een dag. We voldoen alleen niet in onze behoefte van rust. Gelukkig kan iedereen hier iets aan doen, namelijk het creëren van meer rust.

Rust creëren door één voor één principe

Een belangrijke stap, is door echt maar één ding tegelijk te doen. Ik hoor je bijna roepen; ‘Dat gaat toch helemaal niet in mijn werk, ik word constant gestoord!’ Natuurlijk wordt je continu onderbroken in je werkzaamheden. Je kunt er dan voor kiezen om ja te zeggen tegen datgene wat je aan het doen bent (bijvoorbeeld langs de groepen gaan om met volle aandacht gedag te zeggen). Wat betekent dat je nee gaat zeggen tegen diegene die je belt. Een handige tool is om je telefoon op vliegtuigstand te zetten. Dan ben je inderdaad niet bereikbaar. Maar doordat je dan met volle aandacht en concentratie aan je taak werkt, geef je je team die oprechte aandacht die ze nodig hebben en pluk je daar direct de vruchten van. Je zult zien dat zij bijvoorbeeld veel minder bij je aankloppen de rest van de dag. Wat dat betreft zijn mensen net baby’s. De behoefte aan gezien en gehoord worden is inmens!

Rust voor pedagogische kwaliteit

Een win-win situatie dus. Je voldoet aan je eigen behoefte en je hebt meer tijd voor je team. Door dit principe toe te passen, maak je een begin om je niet zomaar meer af te laten leiden door allerlei regelzaken. Het klinkt makkelijk, maar het is een hele uitdaging om in alle hectiek rust te creëren op het werk. Het vraagt continu bewustwording, om die innerlijke rust weer terug te vinden. Als jij ontspanning ervaart, dan lever je beter werk en je draagt iedere dag bij aan een ontspannen omgeving voor je team en de kinderen. Deze ontspanning is ontzettend essentieel voor om pedagogische kwaliteit ook echt weer prioriteit te maken en je niet te laten opslokken door allerlei organisatorische zaken. Uiteindelijk is ontspanning en rust  belangrijke ingrediënten voor ontwikkeling en groei.