Hoe maak ik tijd om beschikbaar te zijn voor mijn team

Ondanks dat je weet dat beschikbaar zijn voor je team essentieel is voor de pedagogische groei die jij voor ogen hebt in de babyopvang, lukt dit je niet. Je bent zo ontzettend druk, dat je helemaal geen tijd hebt om je team te observeren of te coachen. Lees in dit blog hoe je wel tijd maakt.

Rennen, vliegen en doorgaan
Herken jij dit ook als pedagogisch coach, -specialist, senior of pm’er met extra verantwoordelijkheden?  Taken zoals het beantwoorden van je mail, het ingaan op vragen van je team, de in- en uitloop als je op kantoor zit, regelen van vervanging, wijzigingen in het rooster en andere organisatorische zaken vergen veel tijd en energie. Het zorgt ervoor dat je vaak aan het rennen en aan het vliegen bent, met als gevolg: geen tijd om eens rustig op de groepen langs te gaan.

Andere prioriteiten stellen
Als we ontzettend druk zijn, dan zijn we geneigd om eerst onze grote to do lijst af te werken. We kunnen je uit de droom helpen; deze is nooit af. Als je altijd begint met achter je computer duiken, je mail afwerken, naar een afspraak vliegen, een rondleiding doen of iets anders wat belangrijk en urgent lijkt te zijn, dan heb je nooit de rust en de tijd om beschikbaar te zijn voor je team.  Er zijn voor je team lijkt op korte termijn namelijk nooit urgent, maar is wel ontzettend belangrijk. Het is dus de kunst om je prioriteiten anders te stellen. Begin je dag met wat je heel belangrijk vindt, maar wat niet perse urgent is, zoals met oprechte aandacht langs gaan op alle groepen.

maak tijd voor je team

Echt de tijd voor mijn team
We horen je bijna denken; Dat gaat toch helemaal niet op mijn werk. Een dag verloopt meestal super chaotisch. Hier komt de kunst van het omdenken. Als je chaotisch begint, dan eindigt het ook chaotisch. Als je met rust begint voor je team, dan is de kans heel groot dat je ook rustig eindigt. Maak de pedagogiek dus weer prioriteit nummer één en start de dag met er zijn voor je team!

Nu ik mijn dag start met bewust te tijd te nemen voor mijn collega’s, heb ik gedurende de dag meer tijd om mijn andere to do’s af te werken. Daarnaast merk ik dat, door mijn prioriteiten om te draaien, ik veel meer rust in mijn hoofd heb. Ik voel me niet schuldig dat ik niet langs geweest ben op de groep. Daarbij merk ik ook dat mijn team veel minder bij me langs komt, als ik ze aan het begin van de dag met alle aandacht gedag heb gezegd.’

Wil jij er iedere dag aan herinnert worden, dat je wil starten met er echt te zijn voor je team? Download dan hier de pedagogische prioriteiten planner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *