Motiveer je team voor verplichte bijscholing babyopvang

De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur.  Hoe zorg jij als (locatie)manager of pedagogisch coach ervoor dat je team vol enthousiasme deze nieuwste pedagogische inzichten tot zich willen nemen en goed gaan uitvoeren?

Waarom bijscholing? 

Net zoals wij, ben jij er waarschijnlijk ook van overtuigt dat de babyopvang in Nederland een kwaliteitsboost kan gebruiken. Hoe waardevol zou het zijn als de baby’s in de Nederlandse kinderopvang geen overmatige stress meer ervaren, maar eenvoudig ontspannen en opgeladen zijn. Hoe mooi zou het zijn als alle PM’ers het plezier, de tijd en de energie voelen om continu sensitief responsief te reageren naar de baby’s. Wij vinden het ontzettend mooi dat er extra tijd en geld geïnvesteerd gaat worden om te zorgen dat we de pedagogische kwaliteit in de babyopvang tot een top niveau gaan brengen.

Merk jij dat je alles op alles wilt zetten om je team mee te nemen in deze nieuwste pedagogische ontwikkelingen? Wil jij ook dolgraag dat de PM’ers hun pedagogische kwaliteiten optimaal inzetten? Simpelweg, omdat jij het allerbeste wilt voor de baby’s en omdat je weet dat investeren in de eerste prille jaren van essentieel belang is.

De valkuil is om hier als (locatie)manager of pedagogisch coach in alle gedrevenheid te snelle stappen in te gaan nemen.  De kans is groot dat je, ondanks je gebrek aan tijd, al hebt gekeken welke cursussen het beste aansluiten bij de visie van je organisatie. Je hebt nu al zin om deze nieuwe kennis op te nemen en de pedagogische groei in je team te gaan zien.

Verplicht?! 

Echter, het nemen van te snelle stappen voor je team, zorgt vaak voor weerstand. Het feit dat jij zo enthousiast bent, wil nog niet zeggen dat je team hier meteen om staat te springen. Dat bekent niet dat je team het niet wilt, maar dat de weg ernaartoe te snel gaat. Het verplichte karakter krijgt dan een te grote lading en de motivatie om op pedagogisch gebied te ontwikkelen komt dan niet vanuit intrinsieke motivatie.

Het woord ‘verplicht’ heeft een grote negatieve lading. Je kunt je vast wel voorstellen hoe jij het vindt als jij iets moet doen. Niet omdat je het zelf nou zo graag wilt, maar simpelweg omdat het moet. De kans is groot dat je de verplichting dan wel na komt, maar met tegen zin.

Dit is precies wat er ook gebeurd bij medewerkers die voelen dat ze de ‘verplichte’ bijscholing moeten gaan doen. Zij willen dolgraag gezien en gehoord worden. Hun stem en behoeften in bijscholing is van essentieel belang.

Het willen van pedagogische bijscholing

Wij nemen aan dat jij de bijscholing voor je team niet alleen maar wil afvinken, omdat het moet. Je wilt dit waarschijnlijk wel doen, omdat je het belangrijk vindt om mee te gaan met de nieuwste pedagogische ontwikkelingen. Hoe fijn zou het zijn dat al je teamleden net zo enthousiast zijn voor deze mooie bijscholingskansen?

 De kunst is om het verplichte kader niet als verplicht te laten voelen, maar als iets wat iedereen vanuit intrinsieke motivatie omarmt. En dat kan! Het kost ‘alleen’ tijd. Tijd is nou net iets, waarvan je vaak het gevoel hebt dat je dit tekort komt. Maar het investeren in deze tijd voor aandacht voor de behoeften van je team, betaald zich later dubbel en dwars terug. Simpelweg, omdat je team dan wil verbeteren.

Wil jij meer weten hoe je ervoor zorgt dat je team enthousiast en gemotiveerd is voor pedagogische bijscholing in de babyopvang? Boek dan onze GRATIS online lezing, op 20 februari om 20.00uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *